torsdag 6 november 2014

Inledningar på fraser som kan användas i brevet ni ska skriva

Hälsningsfraser (finns på "flippen")

J'ai été à ... = Jag har varit i ...(stad)

J'ai été en ...= Jag har varit i...(land)

Je suis allé(e)...=Jag åkte till...

J'ai mangé = Jag har ätit...

J'ai visité...= Jag har besökt...

J'ai habité...= Jag bodde...

J'ai vu...= Jag såg...

pendant= under (om tid) J'ai été en Suisse pendant deux semaines.

J'ai visité le pays avec mon ami/mon petit ami/mes parents/ma famille...

J'ai eu le temps de visiter...= Jag har haft tid att besöka...



J'aime...= Jag tycker om...

Je n'aime pas...= Jag tycker inte om...


Adjektiv som kan vara bra att använda:
fantastique
joli
bon
grand
petit
court
les couleurs
etc.


Lägesbeskrivningar
au milieu de...
à gauche
à droite
tout droit
derrière
devant
en face de
pas loin de
proche
sur
dans




/Karin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar